מיזוגים ורכישות
שינוי לפניך!
מהם הקשיים בהם נתקלים מנהלים בחברות שנרכשו/ מוזגו ע"י חברה אחרת? במה מתאפיינת התקופה שלאחר המיזוג וכיצד לנהל תהליך רכישה שיתמודד לא רק עם השינוי הפיננסי אלא גם עם השינוי ביחסי הכוחות?
במו"מ למיזוג או לרכישה יש נטייה להשקיע את כל האנרגיה והזמן בצדדים הפיננסיים והמשפטיים של התהליך, בעוד שהנושאים הרכים הנוגעים לעבודה המשותפת, כמו היערכות אסטרטגית וקביעת הדרך ליישומה, לא נידונים, ו"ביום שאחרי" כולם מופתעים שמהלך העניינים איננו כפי שציפו.
מהם הקשיים בשינוי מסוג זה?
הקושי העיקרי שבו נתקלים מנהלים ועובדים בחברות שנרכשות הוא לעבור את תקופת האבל על האובדן ועל מה שהיה, ולהכיר בעובדה שהתחלפה ההנהלה, יחסי הכוחות השתנו, ויכולת ההשפעה על סדר היום הארגוני והעסקי אף היא הצטמצמה.
נושא כואב ביותר במיזוג הוא היעדר אמון בין מנהלים ועובדים משתי החברות, כיוון שכאמור זהו נושא שאיננו מטופל בדרך כלל. מצב זה לא רק מאט את תהליך המיזוג, אלא פוגע באופן משמעותי ביכולת המימוש העסקית שאליה כיוונו המנהלים מלכתחילה.
בתהליכי מיזוגים ורכישות מתרחשים כמה שינויים המעמיקים את חוסר האמון: פיטורין ותזוזות בעיקר בעמדות מפתח; עמימות לגבי האסטרטגיה והמדיניות של החברה; תרבות ארגונית חדשה; שינוי שגרות עבודה ותהליכי ניהול שוטפים.
כל אחד מאירועים אלה מייצר קושי אמיתי למנהלים החווים אותו.
לקושי זה נוספת העובדה המתסכלת שניהול מוטעה של התהליך גורם לבזבוז זמן ומשאבים. לכן, חשוב לבסס כבר בשלבים הראשונים של המיזוג או הרכישה פורומים רבים ומגוונים ככל האפשר של מנהלים משתי החברות במטרה לצמצם במעט את תחושת העמימות ואי האמון השוררת בין עובדיהן ולייצר תהליך הרגעה. בנוסף, חשוב כי מנהלי החברה הנרכשת שעליהם לוותר על המלחמה לשימור הסטטוס קוו ולתעל את פעילותם ליצירת מערכות יחסים חדשות ובונות עם המנהלים בחברה הרוכשת.
רצוי ומותר
- להבין את יחסי הכוחות והאינטרסים החדשים ולזהות במשותף תחומים שניתן להשביח במיזוג
- להכיר את מנגנוני קבלת ההחלטות הפורמליים והלא פורמליים בחברה הרוכשת
- להגדיר ממשקי עבודה ותחומי אחריות וסמכות ברורים בשתי החברות
אסור ומיותר
- לצפות שהחברה הרוכשת ומנהליה ינהלו את תהליך המיזוג לבד
- להסתגר ולהימנע מדיאלוגים עם מנהלים בחברה הרוכשת
- לנסות לערער על שיטות ותהליכי עבודה בחברה הרוכשת
הרווח הכפול
כאשר אתה מנהל תהליך רכישה, עליך להכין את המנהלים משתי החברות להתמודדות לא רק עם ההיבטים הפיננסים והמבניים של העסקה, אלא גם עם יחסי כוחות משתנים, סגנונות ניהול, שגרות עבודה וכדומה. בתהליך מיזוג חל שינוי משמעותי בתפקיד המנהלים בחברה הנרכשת, במידת השפעתם ובסביבתם הארגונית. על מנת להתמודד ביעילות עם המשבר הזה – שעלול לפגוע משמעותית בהישגי המיזוג – על החברה הרוכשת ומנהליה לתמוך בהם מבעוד מועד.